TotalGym

Home
Sauna
Spinng
Lidgeld
Openingsuren
BE: 0806.025.359
Waarom Fitnessen?

Het moderne leven maakt het ons steeds makkelijker: de lift of de roltrap wenken, de wagen brengt ons snel overal naar toe, boodschappen worden aan huis bezorgd, sms'jes en mails maken het ons mogelijk om onmiddellijk en zonder veel moeite iemand te contacteren... En hoewel we ook aandacht hebben voor onze gezondheid en een goeie lichamelijke conditie essentieel vinden, leveren we steeds minder lichamelijke inspanningen.

banner Jobs worden in toenemende mate zittend uitgevoerd. Staand werk wordt zeldzaam, je verplaatsten in de fabriek of op kantoor evenzeer. Stoelen en bureaus worden alsmaar comfortabeler, machines steeds gebruiksvriendelijker.

In onze vrije tijd kijken we liever naar sport op de televisie in plaats van zelf te sporten.
Fysiek actief zijn in onze vrije tijd: we maken telkens goeie voornemens. Meer nog, bij veel volwassenen kraken de hersenen onophoudelijk. Duizend-en-één items op de 'to-do-lijst' van het weekend. Maar alleen de geest komt onder spanning te staan; de spieren worden niet aan het werk gezet.

We denken teveel en bewegen te weinig. We moeten opnieuw de balans vinden tussen denken en bewegen. Ons lichaam dient op de juiste manier gebruikt te worden om als geoliede machine te kunnen blijven functioneren. Tijd om de waarschuwingssignalen van ons lichaam dus op te volgen en het niet langer als een vanzelfsprekend transportmiddel te beschouwen!

Wat is fitness?

Het is moeilijk om een sluitende definitie te geven van fitness. Fitness heeft te maken met het verbeteren van de conditie. Iets waar tegenwoordig mensen van alle leeftijden naar streven - en terecht!

Tot enkele jaren geleden gingen veel mensen sporten om het perfecte lichaam te krijgen. Een doelstelling die voor velen te hoog gegrepen is en bovendien niet de belangrijkste eis mag zijn.

Wat je normaal gesproken wel van regelmatig trainen bij Total Gym mag verwachten:

  • een betere gezondheid
  • een betere conditie bij het uitvoeren van dagelijkse bezigheden
  • effectief functioneren in tijden van spanning
  • een beter geproportioneerd figuur


Een echt totale aanpak dus, op maat uitgedokterd. De methodes die Total Gym aanwendt om deze conditie te bereiken, zijn uiteenlopend van aard. Afhankelijk van je training, werk je er aan je kracht , je uithoudingsvermogen, je lenigheid of een combinatie van meerdere factoren.

Powertraining

Met 'powertraining' of krachttraining bouw je als het ware de basis van je lichaam verder uit. Het geeft je een algemene conditie en een betere mentale kracht. Als ondersteuning voor andere sporten is het de perfecte uitbesteding omdat het de kracht van je lichaam op elk gebied kan verstevigen.

Powertraining wordt meestal beoefend in fitnesszalen; er worden gewichten gebruikt om de spieren tot hoge inspanningen te dwingen. Op deze manier zullen de spieren langzaam aan in volume toenemen en zal het lichaam in staat zijn om een grotere kracht uit te oefenen.

banner Tot zover loopt deze sport dus gelijk met 'bodybuilding' (om bodybuilding te beoefenen moet je eigenlijk al enkele jaren powertraining achter de rug hebben). Het grootste verschil tussen deze twee disciplines is dat powertraining voornamelijk lichamelijke (top)conditie beoogt, terwijl bodybuilding streeft naar een zo groot mogelijke spierbundels die in een zekere balans ten opzichte van elkaar moeten staan.

Powertraining fixeert dus niet op een brede spiermassa (hoewel dit resultaat kan worden bekomen indien men dat wenst). De vele beoefenaars verkrijgen voornamelijk een grotere fysieke kracht en een verbeterde fysieke gezondheid. (Top)sporters gebruiken deze dicipline ter ondersteuning van hun traditionele trainingen en voor het versnellen of onderhouden van een grotere krachtontwikkeling.

Het uitoefenen van powertraining dient over een langere periode te gebeuren en er is een zware inspanning voor nodig, zowel fysiek (het heffen van zware gewichten) als psychisch (uithouding en motivatie aanwenden).

Volg deze link en bekijk enkele van onze klanten gedurende hun trainingen.